tisdag, september 19, 2006

dagen efter.

det är tidig morgon, men jag har redan varit uppe och vaken länge. ätit frukost, borstat tänderna. det regnar. underbart gräsligt göteborgsregn. tunt, strilande från sidan. mina ögon är tjocka och torra. jag är tjock och torr. lite kissnödig, trött, lite kall, fast varm. jag lyssnar på chopin. alla har gått, bara jag och katten är hemma. det går inte ens folk utanför fönstret. mitt hår står rakt upp, med en och annan dread utstickandes. igår klippte jag naglarna.

Rajnfält von Ribbentropp, elefantollon med hela sverige, har vunnit valet. som tröst fick ju iaf inte Kristdemokraterna så mycket röster. Jag ska förklara. Moderater, folkpartister och centrare lever ändå i ett modernat samhälle. Är för abort, och anser inte att alla homosexuella ska skjutas eller botas med förbön, och kan nog se att någon kan tänkas vilja leva ett annat liv än manochbarnivillaförort-livet (dvs om de är rika, annars hm.) Och sådär. Kristdemokraterna däremot, lever i en annan tid. Med sin galna kristna fanatismblick vill de föra världen till domedagen, där allt ska uppenbaras och alla ska brinna.

Alla borgare ska få bada i kanalen. Sen ska de inte få någon varm filt, eftersom det i Nya Konservativliberala Sverige inget finns som heter dela med sig, medkännande eller solidaritet. De får gå där med de pengar de inte betalat i skatt och försöka få tag på någon marknadskraftsaft att rädda dem från lunginflammation. Sen när sjukdomen väl utvecklats, har de inte råd att köpa medicin, efs de har tagit bort subvenschonerna på sådant. Det blir back to 1920, alla dör. Och då, när borgarna har tagit död på sig själva, kan vi andra äntligen andas ut. Släppa alla grisar fria. låta dem böka i (elefant)ollonskogen. sticka mössor till varandra. bo i glada kollektiv, sova sked. spela ukulele. äta soppa.

Någon sa under valvakan, antingen Gudrun eller om det var en miljöpartist, på frågan: ja, är ni nöjda nu, med ert valresultat? "Nä, vi ska förändra världen!" Helt rätt.