måndag, juli 03, 2006

Gul mat är bra mat.

Tusen grader varmt. Inga rena kläder. Aldeles för mycket att egentligen göra. Omtenta och tenta och arbeitspappierer och referat. Jag har en finne pü underarmen. Där kan man väl inte fü finnar? Jag har konstigt hür. Jag har klippt mig, det är förvissü fint, men själva hüret har blivit sü konstigt pü gamla dar. Den generande hürväxten växer sig längre och längre. Lägenheten är inte städad pü längelänge. Jag är tjock och ful och trött och varm. Jag har skickat hem de flesta av mina ägodelar till Sverige. Min Berlinvistelse 1.0 och 1.1 närmar sig sitt slut. Missären breder ut sig.

En für köpa sig lycklig. Glass pü Kauf dich glücklich och t-shirts pü Flohmarkt. Jag har münga trendiga t-shirts nu alltsü. Av glass blir man tjock. Ät glass-bli tjock.

Annars kan man laga mat. Det är roligt. All mat ska och bör vara gul. Gul mat är bra mat. Och är det inte gul, bör den iaf lämna gula spür pü talriken. Världens godaste mat ska jag nu delge:

VÄRLDENS GODAST MAT; GUL
  • Haloumiost
  • Lök
  • Vitlök
  • Cilifrukt
  • Gurkmeja, chili, spiskummin, curry
  • Aubergine
  • Spenat
  • Blomkol, svampinjoner eller nüt sünt.
  • Sojagrädde, eller nüt sünt
  • Salt efter behag
  1. Hacka/ skär/ dela allt i lagoma bitar.
  2. Bryn och fräs och stek. Märk väl att kryddorna ska fräsa med i början med löken och det där.
  3. Häv i sojagrädde, späd med vatten till önskad konsistens.
  4. Servera med ris och kanske en eller annan grönsak, fördelaktigast i trendigt sällskap som kan bli imponerade av din fantastiska och goda och gula kokkonst. Att dricka till rekomenderas Apfelschorle.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

gott!
ska nog prova det imorron när jag är frisk och kan tala

03 juli, 2006 22:39  
Anonymous Anonym said...

Låter mycket gott alltså, ska nog hælla lite broccoli i också=)

04 juli, 2006 12:42  
Blogger nils said...

Hett tips: om man väntar ganska länge med att äta broccoli efter att man köpt den så blir den också gul.
Detta gäller även vissa andra grönsaker med fel färg. Spenat kanske.

04 juli, 2006 18:41  
Anonymous Anonym said...

vem är den mystiska nils?
namnet får mig att tänka på skäggiga marinbiologer med karlsloksfasoner.
oh I so wonder why

04 juli, 2006 22:21  
Anonymous Anonym said...

Hehe, det kan ju vara marinbiologen, vem vet! =)

06 juli, 2006 20:32  

Skicka en kommentar

<< Home