onsdag, januari 03, 2007

Hej. Gott nytt år. kodd.

nu ska jag skriva lite om mens och den fantastiska uppfinningen menskopp. Det är ett spänande ämne. En menskopp är en liten gummiskål som används vid menstruering. Den är genomskinlig, böjlig och hård, fast mjuk, trattformad med små mililiterstreck, 7,5 och 15 på kanten och en pigg längst ner. Den är bra. Man behöver bara tömma den kanske sådär två gånger per dygn, istället för att slösa bort pengar och miljö på sådär 5 6 7 engångsprodukter om dagen som dessutom är omständigare att hantera och kris om de glöms bort. Dessutom kan man sova med den och behöver inte slemma ner sig i onödan.

Det bästa med menskoppen är nog ändå att man får se precis hur mycket mens som egentligen mensas under en mens, och vad. ( ungefär 40 ml) Jag har ju alltid hört att det skulle vara blod. Men, det är enigt mina empiriska studier inte riktigt sant. Det är mer av slem, som för det mesta råkar vara blodfärgat. Det har ungefär konsistensen av okokt ägg, vilket kanske inte är så konstigt om man tänker efter, efs ägg och mens ju är i princip samma sak. Tänk på det nästa gång du smaskar i dig en kokt hönsmens.

För övrigt vill jag ta tillfället i akt och lägga in mitt eventuella veto mot menstruation som företeelse. Det vore i rättvisans namn gälla antingen ingen eller alla. Män som kvinnor. Och jag väntar på den dagen då någon kommer på det slutgiltliga botemedet mot mensvärk, mensillamående, menskräks, menshunger, menstjockhet, menstråkighet och därtill relaterat elände. Men då det än så länge bara drabbar kvinnor lär det väl dröja.

1 Comments:

Blogger Anna said...

helt rätt. mmmmm, mensägg!!!!!

mmm. wow.

04 januari, 2007 18:59  

Skicka en kommentar

<< Home