söndag, april 02, 2006
















Så här bodde jag tills idag

ett utdrag ur min dagbok, från runtikring 3:e mars (cencurerat och modifierat såklart):


Jag bor i ett litetlitet småskabbigt studentrum, i en fängelseliknande korridor. Varje steg ekar precis som i valfri amerikansk fängelsefilm. Allt är grått. Intressanta detaljer här är att alla måste ta med sig sitt eget toapapper till toaletten. Det finns tre toaletter på ungerfär 2000 rum, och därmed troligen för sådär 2000 studenter/konstiga människor. Det faktum att duscharna är lika många som toaletterna, tre, antyder att det inte duschas så mycket här, samt att det inte kissas och bajsas så mycket heller. Kanske håller de inte på med sånt i Tyskland. Jag har hittils sett en människa påväg in på toan. Jag tror de har varsinn porslinpotta under sängen, som de kanske tömmer från balkongen ner på den katolska kyrkan här mittemot. I den kyrkan vars församligshem jag en nyår härom året firade nyår. Där lärde jag mig att akohol och biljard är en halvbra kombination, iallafall om en vill få ner de där bollarna i hålen innan tolvslaget. Cirklarna sluts...

En spaning jag gjort är att Tysken inte har mössa, samt att om den har det är det en av den otrendiga typen, både mössan och Tysken. Detta hindrar givetvis inte mig från att stolt bära min hemstickade randiga, som den göteborgska indiekid jag är. Dessutom är det tusen grader kallt. Vantar har de inte heller. Kanske sånna där tanthandskar i rött skinn, men framförallt inte stickade röda tumvantar. Jag undrar om det faktum att jag trots den uppenbara o-trendigheten ändå bär hemstickade mössor och tumvantar gör mig till:
1. en supertönt,
2. extra trendig, eller
3. bara en som fryser mindre än de andra.

En annan spännande detalj är att alla lås är likadana. Nycklarna, vid upplåsning och låsning, ska vara uppochner och vridas runt två varv. Även alla dörr- och fönsterhandtag är likadana. Smått plastiga, lite otrendiga, men uppenbarligen fruktansvärt bra. Dörrlobbyisterna är tydligen starka i Tyskland.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag fastnar för det här med låsen.
Upp och ner?

02 april, 2006 01:40  
Anonymous Anonym said...

shit, du är ju uppenbarligen både trendigast och varmast i berlin! coolt!

02 april, 2006 12:11  

Skicka en kommentar

<< Home